Oul si cat de sanatos e el

Ca nu trebuie sa consumam multe oua, stim toti.

Ca ele nu sunt daunatoare sanatatii, ci dimpotriva, consumul de oua este esential pentru o buna functionare a organismului, stim si asa de putina vreme.

Dar, ce nu stiam e: ce reprezinta codul de langa data la care expira? (Asta in conditiile in care s-a aplicat stampila si sa speram ca nu cumpara nimeni oua fara sa verifice asta – adica sa nu stie daca sunt in termenul de valabilitate sau nu).

Codul? Pentru mine era pana acum 10 minute… lotul ;;).

Ei bine! Nu-i asa!

Exista 4 calitati de oua, si codul este foarte important din acest punct de vedere pentru ca el ne arata ce calilate are oul pe care il cumparam.

Astfel, conform unui articol, pe care il gasim aici, Romania a trebuit sa se alinieze la standardele europene si in aceasta privinta si codul sa contina:

  • o cifra
  • 0 – oua de la gaini crescute in aer liber, hranite cu mancare ecologica
  • 1 – oua de la gaini crescute in aer liber si in hale (combinat, la alegerea gainii), dar hranite cu mancare necertificata ecologic
  • 2 – oua de la gaini crescute in hale la sol
  • 3 – oua de la gaini crescute in baterii
  • codul tarii: RO pentru Romania
  • codul producatorului (probabil CUI-ul)

Cea mai importanta este, evident, cifra de la inceput, pentru ca aflam astfel cum au fost produse ouale respective.

Nu cred in “stresul gainii si cum se cunoaste el in carne si oua”, dar, ecologista convinsa fiind (putin dezamagita de cum e domeniul tratat in tara), e clar ca ma voi uita de-acum de 2 ori la stampila si nu doar la data la care expira, ca pana acum.

In afara de motivul eco’…

Ati fost vreodata la tara? sau ati mancat oua luate de la tarani? Eu am crescut la tara si pana sa ajung in Bucuresti nu am mancat oua cumparate. Nu iese maioneza cu ouale din supermarket, asa cum iese cea cu ouale din curtea de la tara! Dar ma resemnasem, cautam sa le evit pe cele cu coaja alba, fiind “cele mai” artificiale, dupa parerea mea. Pentru ca galbenusul era un pic mai colorat decat albusul… Ma resemnasem pentru ca, de cand cu gripa aviara (si aici n-o sa dezbat, desi as avea atatea sa le zic!), dupa ce o vreme destul de lunga nu m-am atins de pui, am refuzat categoric sa cumpar din surse nesigure, astfel: ori era curtea bunicii sau a soacra-mi, ori era supermarketul cu cutiuta frumos aranjata.

Dar ambalajul colorat nu inseamna si oua de calitate si bune pentru sanatatea noastra, din pacate.

About Retzetar de... fericire

Despre lucruri lumesti care ne fac viata frumoasa.

Posted on 10 February, 2010, in Info retzetar, Uncategorized and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. 12 Comments.

  1. Eu de mai putin de un an m-am mutat inapoi la tara… si am noroc ca nu trebuie sa ma mai uit dupa cod. Dar e interesant ce zici tu aici, nu m-as fi gandit sa-mi bat capul cu ce ar inseamna cifrele… m-am gandit, la fel, sa fie nr lotului.
    Se stie ca e mare diferenta intre produsele de la tara si cele cumparate… iar cel mai recent mi s-a demonstrat cu smantana – la puiul cu smantana. Cat am stat in oras si am cumparat smantana de la supermarket, n-a iesit niciodata puiul cu smantana asa cum iese aici cu smantana cumparata de la oamenii din sat. Asa ca, daca la Gl faceam o data la nu stiu cat timp, si atunci nu iesea deloc multumitor, aici am vrea daca se poate in fiecare saptamana😀

    • Aici nu am gasit inca smantana ca a noastra, care sa mai aibe un pic de acru in ea si daca vreau sa fac ceva romanesc cu smantana, trebuie sa o amestec cu zeama de lamaie. Functioneaza la radauteana si la papricas…
      La puiul cu smantana nu am fost inspirata si l-am facut fara, dar am sa il incerc din nou acasa si crede-ma ca de-abia astept.
      Smantana de la tara nu am mancat niciodata, ce parere ai de cea vrac din marile supermarketuri, eu am luat una si era mult mai grasa si mai gustoasa decat cea de la cutie.

      • Am mai cumparat si-asa, mai buna ce-i drept decat cea de la cutie, dar parca tot nu la fel de buna ca cea de la tara… Sau nu stiu, poate fac eu mofturi aiurea acum🙂

      • 🙂 Din pacate, in zona noastra nu se face smantana in casa (TR). Sau nu am vazut eu… iar in Bucuresti nu prea aveam drum la piata, mai degraba imi luam din magazin, fiind ocupate pietele mai mult de angrosisti.

  2. oook, aceeasi impresie o aveam si eu.🙂
    Eu ma feresc de ouale luate din magazine, nu stiu.. pur si simplu nu-mi plac! Cand prind ocazia si merg la tara ma aprovizionez😀

    • Nici mie nu-mi plac! Dar ce te faci cand nu ai alternativa?
      Chiar inainte de a iti raspunde, am verificat ouale din frigider, luate de la 2 magazine diferite, produse in diferite locuri. Codul era: 3IT…
      Cu prima ocazie, voi verifica toate marcile de oua din supermarket (vor fi 2-3 maxim, aici nu e ca la noi, sa alegi un produs din 10 marci – nu in orasul nostru :D).

  3. asa, codul outelor mele e: 3RO iiiiiiuuuuu!!!Deja nu-mi mai vine sa mananc..
    Vreau oua de la tara.😦

  4. Ma incearca acelasi sentiment.
    Nu mi-am dat seama ca nu se va intelege formatul codului, cred ca acum e mai clar.

    Am sa schimb ouale :)) ce ciudat suna.
    Ce nu am mentionat, dar era probabil usor de inchipuit, e ca cele eco’ sunt mai scumpe un pic.
    Acum depinde si de buzunarul fiecaruia, caci e greu sa mananci eco 100%, cand ceea ce ar trebui sa fie absolut normal a devenit o moda de pe urma careia de profita.

  5. Faina informatia, mie imi este extraordinar de utila, ca am o obsesie cu mancatul natural! Sarumana!

  6. Intr-adevar, faza cu gaini stresate e ca sa dea bine in media.
    Nu stresul gainilor e problema. Ci ca ouale pur si simplu nu au nicio valoare nutritiva in fond, si ne privam organismul de avantajele oualor.

    Cand era la mama acasa, numai oua de la tara mancam. Acolo in piete si hale nu exista notiunea de “adus din Turcia”, “de la ferma”, etc. Toate erau direct de la producatori.
    Chiar am mers cu o cunostinta de Craciun acasa; zicea ca nu mananca oua, ca dupa 2 zile garaie a stricat… si cand a mancat ou de tara nu a avut nicio problema. Si meditezi… oare cat sulf are oul ala de baterie in el?

Leave a Reply

